Vedtægter
§ 1 Navn og Hjemsted
Faxe Tennisklub , stiftet den 29. maj 1899
Klubben er hjemmehørende I Faxe kommune
§ 2 Medlemskab af organisationer
Klubben er medlem af Danmarks Idræts Forbund, DIF, gennem Sjællands Tennis Union og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, DGI,
gennem DGI Storstrømmen.
Medlemskabet forpligter klubben til at efterleve vedtægterne for DIF og DGI
§ 3 Formål
Klubbens formål er at skabe de bedste rammer for udøvelse af tennisspillet, samt styrke det frivillige foreningsarbejde og sammenholdet mellem
klubbens medlemmer, under hensyntagen til det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde og i det forpligtende fællesskab.
§ 4 Medlemskab
Enhver person, der kan vedkende sig nærværende vedtægter, kan optages som medlem. Det kan enten være som aktivt- eller passiv medlem.
Medlemskab tegnes for et år ad gangen, ved betaling senest 1 maj igennem klubbens tilmeldings- og betalingssystem.
Medlemskab er først opnået, når kontingentet er betalt.
Medlemmerne har ikke ret til at benytte banerne før kontingentet er betalt.
Ophører medlemskabet i løbet af en periode giver det ikke ret til reduceret kontingent.
Alle personer valgt på en generalforsamling er fødte medlemmer af klubben med deraf følgende pligter og rettigheder.
Overtrædes klubbens vedtægter og andre regler, kan bestyrelsen udelukke/bortvise et medlem for kortere eller længere tid og evt. Ekskludere
vedkommende.
Manglende betaling 1/6 kan medfører eksklusion.
Forinden eksklusion finder sted, skal sagen behandles på et bestyrelsesmøde. Afgørelsen meddeles skriftligt til vedkommende.
Eksklusion skal altid meddeles på den følgende generalforsamling.
§ 6 Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned.
Indkaldelse foretages af bestyrelsen og skal ske med mindst 14 dages varsel ved henvendelse til medlemmerne pr. post eller e-mail. Foreløbigt
regnskab vedlægges indkaldelsen.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Har bestyrelsen forslag til vedtægtsændringer, skal dette fremgå af indkaldelsen.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset det fremmødtes antal .
Stemmeret har alle medlemmer som er over 16 år. Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.
§7 Dagsorden
1. Valg af dirigent og stemmetællere
2. Bestyrelses beretning om klubbens virke i det forløbende år.
3. Fremlæggelse af det kontrollerede regnskab for det forløbende år til godkendelse.
4. Bestyrelsens plan for det kommende år.
5. Fastsættelse af medlemskontingent for det kommende år.
6. Indkomne forslag
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
8. Valg af 2 bestyrelses suppleanter
9. Valg af bilags kontrollant
10. Valg af 1 bilags kontrollant suppleant
11. Eventuelt
§ 8 Generalforsamlingens ledelse m.v.
Dirigenten bestemmer afstemningsmåden. Dog skal personvalg foregå skriftligt, hvis blot et stemmeberettiget medlem fremsætter begæring
herom.
Beslutninger træffes ved relativt flertal (flest stemmer). Til vedtægtsændringer kræves 2/3 flertal af de afgivne stemmer.
Generalforsamlingens beslutninger skrives til referat, ligesom forhandlingerne føres til referat i det omfang dirigenten bestemmer.
Referatet underskrives af formanden, dirigent og referent
Valgbare er alle personer over 18 år. Dog kan der til bestyrelsen vælges en person i alderen 16-18 år. Personer under 18 år kan ikke vælges til
formand og kasserer.
Stemmeret har alle medlemmer, som er over 16 år. Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.
§ 9 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når flertallet af bestyrelsen finder det fornødent, eller når mindst 1/3 af de stemmeberettigede
medlemmer stiller skriftligt krav herom med forslag til dagsordenen. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter, at kravet
herom er modtaget. Indvarsling skal ske som til ordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden.
§10 Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen består af 5 personer og konstituerer sig med
næstformand, kasserer og sekretær.
Bestyrelsen vælges for 2 år, formand og 2 medlemmer i ulige år og 2 medlemmer i lige år.
Når en suppleant indtræder, er han/hun altid på valg til næste generalforsamling, evt. kun for 1 år, alt efter den valgperiode der indtrædes i.
Bestyrelsen kan udpege en forretningsfører.
Bestyrelsen er bemyndiget til:
- at bestemme formen for opkrævning.
- at udstede ordensbestemmelser, reglementer m.v.
- at bestemme medlemsantal.
- at nedsætte udvalg efter eget behov.
§ 11 Forretningsorden og tegningsret
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg efter behov.
Et udvalg kan med et skriftligt direktiv fra bestyrelsen tildeles et begrænset økonomisk ansvar.
Ved økonomiske beslutninger er bestyrelsen kun beslutningsdygtig, når mindst 2 af dens medlemmer, udover formanden, er til stede.
Foreningen tegnes af formanden eller kassereren, i forening med et andet bestyrelsesmedlem.
Køb, salg, pantsætning af fast ejendom samt låneoptagelse skal godkendes på generalforsamlingen.
Alle daglige økonomiske dispositioner varetages af kassereren.
Bestyrelse og medlemmer hæfter ikke personligt for de af klubben indgåede gælds-forpligtelser for hvilke klubben alene hæfter med dens
respektive formue.
Over bestyrelsens forhandlinger fører sekretæren referat.
Referat af mødet udsendes til samtlige bestyrelsesmedlemmer.
§ 12 Regnskab
Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
Kassereren fører regnskabet efter gældende regler og bestyrelsens bestemmelser.
Kasseren lader regnskabet kontrollere inden fremlæggelse på den ordinære generalforsamling.
§ 13 Bilagskontrol
På den ordinære generalforsamling vælges 1 bilagskontrollant i ulige år, for en 2 årig periode. Hvert år 1 bilags kontrollant suppleant for 1 år.
Bilagskontrollanten gennemgår regnskabet inden forelæggelse på ordinær generalforsamling.
Bilagskontrollanten har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 14 Foreningens opløsning
Til klubbens ophør kræves mindst 2/3 majoritet, på to på hinanden følgende generalforsamlinger, afholdt med mindst 4 og højest 6 ugers
mellemrum. Ved ophør overgår klubbens formue, efter generalforsamlingens bestemmelse, til almennyttigt formål i Faxe kommune.
Vedtaget på generalforsamlingen den 21. marts 2024.
Erstatter vedtægter fra 16. maj 2007.